Ook in de afgelopen maand heeft Google weer een aantal updates aangekondigd rondom het advertentieplatform. Zo rolt de functie beeldextensies langzaam uit, worden de biedstrategieën overzichtelijker en zorgt een nieuwe cookie voor betere tracking van jouw conversies.

Beeldextensies toevoegen aan je Search Campagnes

Het werd al even aangekondigd, maar nu zien we de mogelijkheid in een aantal accounts terugkomen: de beeldextensies binnen Google Ads. Beeldextensies werden al eerder toegepast binnen Microsoft Ads, maar nu rolt ook Google Ads haar bèta-versie langzaam uit. De visuele aantrekkelijkheid van deze extensies geven de Search Campagnes een enorme boost: jouw advertentie valt meer op en jouw boodschap wordt sneller overgebracht. Naast de koppen, beschrijvingen en URL’s wordt er dus ook een afbeelding weergegeven, dit ziet er als volgt uit: 

Afbeelding 1 – Beeldextensie Simyo (bron: Bloosem)

Google brengt ordening aan de slimme biedstrategieën

Onder ‘slim bieden’ verstaan we een viertal automatische biedstrategieën waarmee conversie- en conversiewaarde doelen behaald kunnen worden. De huidige biedstrategieën maken het soms verwarrend voor specifieke bedrijven: Welke biedstrategie kan ik nu het beste instellen voor mijn Google Ads campagne? Op dit moment is er een keuze tussen de volgende vier biedstrategieën: 

Google gaat deze strategieën bundelen, waardoor er in de loop van dit jaar twee verschillende opties zijn: ‘Aantal conversies maximaliseren’ met een optionele doel-CPA of ‘Conversiewaarde maximaliseren’ met een optionele ROAS. Uiteraard een stuk overzichtelijker en eenvoudig af te lezen! 

Google Ads-tag voor bijhouden van conversies is geüpdatet

Om er zeker van te zijn dat Google Ads alle conversies op jouw website meet, heeft Google de algemene sitetag (gtag.js) en een gebeurtenisfragment (gtm.js) geupdate. Deze tag zorgt voor nieuwe cookies in jouw domein waarin een unieke ID wordt opgeslagen voor gebruikers die via jouw advertentie naar een website doorklikken. Middels autotagging wordt er vervolgens een parameter aan de URL’s van de advertenties toegevoegd, een GCLID (Google Click ID). Voor het inschakelen van autotagging ga je naar de instellingen van je Google Ads account. 

Soms wordt deze GCLID gemaakt op het moment van een vertoning in plaats van een klik. In dat geval wordt dezelfde Google-Klik-ID gekoppeld aan de gebruiker die herhaaldelijk op een advertentie klikt. De nieuwe first-party cookie zorgt voor een nauwkeurige meting van de gebruikers op jouw website, waardoor ook de prestaties van de advertenties zullen verbeteren. 

Uiteraard is het ook mogelijk om de nieuwe cookie uit te schakelen. Echter wordt dit afgeraden vanwege de onnauwkeurige metingen. Zorg ervoor dat je de gebruikers duidelijke en uitgebreide informatie geeft over de gegevens die je verzamelt en vraag altijd om toestemming als dit wettelijk verplicht is.

Meer weten over Vazquez