Google Ads Update december

Het speelveld van Google Ads is (gelukkig) altijd in beweging. We bespreken de meest interessante loopacties die Google afgelopen maand heeft ingezet. We houden je op de hoogte, zo kun jij weer even interessant doen bij het koffiezetapparaat. Wij geven je immers een fantastische voorzet, jij hoeft hem alleen maar in te koppen.

Extensies voor YouTube-advertenties

Waar voorheen YouTube advertenties alleen een CTA bevatten, breidt Google dit nu uit naar andere mogelijke acties. Middels een extensie kunnen klanten makkelijk actie ondernemen. Google heeft populaire extensies vanuit het zoeknetwerk doorgezet naar YouTube. Denk hierbij aan sitelinkextensies, interesseformulieren en aanvullende CTA’s. Deze extensies zijn op dit moment beschikbaar voor TrueView InStream-advertenties en advertenties die niet kunnen worden overgeslagen. Later dit jaar zullen de extensies ook beschikbaar worden voor bumperadvertenties. Google zal het aanbod verder uitbreiden naarmate de tijd verstrijkt. Zo zijn in eerste instantie de sitelinkextensies alleen nog in bèta beschikbaar. Deze zullen binnen de komende maanden beschikbaar worden voor alle TrueView for Action-advertenties.

Nieuwe functies voor de Google Ads Editor

Onze geliefde bulk editor ondergaat een aantal (relatieve kleine) wijzigingen.

Zoekbare fouten
Waar het voorheen nogal lastig was om een specifieke fout te vinden, kun je nu eenvoudig in alle campagnes en accounts naar de fouten zoeken.

Gedeelde lijsten met uitsluitingszoekwoorden
Een hele interessante feature. Maak je namelijk gebruik van standaard uitsluitingslijsten? Dan kun je deze delen in je gedeelde bibliotheek. Zo kun je deze eenvoudig toepassen bij meerdere accounts.

Automatische biedstrategie: nu met top signalen

Slim bieden, zoals ‘Doel-CPA’ of ‘Aantal conversies maximaliseren’, kunnen betere resultaten opleveren dan handmatige biedingen. Echter hadden we voorheen niet veel inzicht in de keuzes die de automatische biedstrategie maakte. Google toont nu topsignalen op basis van:

• Apparaattype
• Dag van de week
• Locatie
• Tijdstip
• Zoekwoord

Hieruit komen conclusies als: Op vrijdagen tussen 15:00 en 17:00 is in Enschede de kans het grootst dat er een aankoop van [product] wordt gedaan via een mobiel apparaat.
We krijgen dus meer inzicht in de logica achter de automatische biedstrategieën.

Meer mogelijkheden met de ge-update Zoekwoordplanner

Met de Zoekwoordplanner van Google worden zoekwoordanalyses gemaakt die de meest relevante en belangrijke zoekwoorden voor jouw campagne in kaart brengen. Daarnaast kunnen historische statistieken en verkeersprognoses van zoekwoorden, het bod per zoekwoord en het budget bepaald worden.

De Zoekwoordplanner heeft nu de mogelijkheid om direct uit de planner nieuwe plannen te maken, op te slaan, te downloaden en te delen. Hierdoor kunnen verschillende zoekwoordanalyses makkelijk gemaakt en eenvoudig gedeeld worden.

Zoekwoordplanner Google Ads

(bron: Google)

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van Google Ads Updates? Neem contact met ons op! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 0854016510 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez