Ook in november heeft Google weer een aantal updates aangekondigd rondom Google Ads. We hebben weer een opsomming gemaakt van de belangrijkste trends en wijzigingen en deze samengevat in onze nieuwste blog!

Inzichten voor snelst groeiende zoektermen per locatie

Google start met een beta-versie voor het inzichtelijk maken van populaire zoekopdrachten. De gevolgen van het nieuwe normaal doet ook het zoekgedrag van de consument aanzienlijk veranderen. Niet geheel onverwacht zijn zoektermen zoals ‘online cadeau’ en ‘online bestellen’ enorm gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De zoekopdracht ‘online legpuzzel’ kent zelfs een stijging van 130 procent!

Locatiegebonden zoekopdrachten

De pagina ‘Inzichten’ maakt het straks mogelijk om trends omtrent het bedrijf in kaart te brengen. Tevens kan er dieper ingegaan worden op zoekopdrachten die het snelst groeien en locaties waar de vraag het snelst groeit. De vraag naar een legpuzzel kan in Enschede bijvoorbeeld enorm stijgen ten opzichte van andere steden. De beta-versie rolt langzaam uit in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. Daarna zullen er meerdere landen volgen.

‘Slim bieden’ wordt nog uitgebreider

Slim bieden, de automatische biedstrategie, helpt prestaties van lopende campagnes te verbeteren door realtime te optimaliseren. Simulatoren geven inzicht in het effect van budgetwijzigingen op de prestaties van de campagnes. Eerder werd een voorspelling voornamelijk gedaan op basis van de afgelopen 7 dagen. Nu kan er een periode tot maximaal 90 dagen in de toekomst gekozen worden, waardoor ook seizoensgebonden factoren meegewogen worden in de prognose.

Daarnaast zorgen de rapportageverbeteringen voor inzicht in nieuwe zoekwoord- en budgetmogelijkheden. Deze verbetering zorgt voor meer volumes op de campagnes, terwijl doelstellingen nog steeds behaald worden. 

Nieuwe mogelijkheden met de rapporteditor

Het is nu mogelijk om met de rapporteditor meerdere veilingsinzichten van diverse accounts te vergelijken. Het rapport Veilingsinzichten is een handige functionaliteit om inzicht te krijgen van adverteerders die deelnemen aan dezelfde veilingen. Eerder was dit alleen mogelijk op accountniveau, maar nu kan er gemakkelijk vanuit het manageraccount meerdere accounts geëvalueerd worden. De volgende interessante inzichten komen naar voren: 

Discovery-ads tijdens de feestdagen

In de decembermaand wordt er massaal gezocht naar cadeau’s voor de feestdagen. Consumenten doen dan ook vooral ideeën op in hun gepersonaliseerde feeds. Discovery-advertenties helpen deze zoekende consument dan ook met het opdoen van inspiraties. Discovery Ads maken het nu mogelijk om gebruik te maken van twee nieuwe beeldvullende indelingen, waarmee de interesse gestimuleerd wordt. De beeldverhouding 4:5 en leadformulier extensies maken de producten en services behoorlijk prominenter. 

Ook zijn er updates gedaan in de in te stellen doelgroepen, zodat deze nog makkelijker bereikt kunnen worden. Doelgroepen kunnen gekoppeld worden aan bestaande campagnes, zoals Google Search, waardoor de advertentiebeleving van de consument gepersonaliseerd ingezet kan worden. Kortom, Google heeft weer genoeg leer-materiaal ter beschikking gesteld!

Meer weten over Vazquez