Google Ads doel CPC berekenen

Maak je binnen Google Ads gebruik van CPC of verbeterde CPC en weet je niet zo goed hoeveel je moet/kan bieden met het oog op rendabiliteit? Deze berekening geeft je enige houvast omtrent de kosten van jouw klik. Deze kosten hangen namelijk voornamelijk af van de doel ROAS (Return On Ad Spend) of CPA (Cost Per Acquisition). Ofwel, hoeveel winst wil jij behalen over jouw Google Ads kosten?

 

Welke data heb je nodig?

Het is dus noodzakelijk om een aantal gegevens inzichtelijk te hebben. Namelijk wat de gewenste ROAS is, wat een order/conversie gemiddeld oplevert en wat de conversieratio van jouw website/webshop is.

 

Doel ROAS terugrekenen naar doel CPC en doel CPA

1. Gemiddelde orderwaarde / (gewenste ROAS / 100) = Doel CPA

2. Doel CPA * conversieratio= Doel CPC

 

Een voorbeeld

Stel je wilt met jouw Google Ads campagnes een ROAS behalen van 650%. Gemiddeld levert elke conversie € 120,- op en het conversieratio is gemiddeld 2% (historische data vanuit Google Analytics of Google Ads).

Dit wordt dan de rekensom:

 

Voorbeeld

1. € 120,- (gem. orderwaarde) / 6,5 (gewenste ROAS / 100) = € 18,47 (doel CPA)
2. € 18,47 (doel CPA) * 2% (conversieratio) = € 0,37 (doel CPC)

 

Uiteraard gaat het hierbij slechts om een indicatie. Je kunt deze berekening natuurlijk ook op campagne niveau uitvoeren. Dan houd je rekening met verschillende conversieratio’s en de gemiddelde orderwaarde van verschillende campagnes / advertentiegroepen. Zo kun je verschillende biedingen instellen.

Ook handig: ben je behendig met Excel of Google Spreadsheets? Dan kun je deze berekening uiteraard als formule invoeren. Zo heb je direct een tool bij de hand om dit eenvoudig en snel te berekenen.

Heb je niet direct inzichtelijk wat een conversie oplevert? Dan is het uiteraard zaak om dit eerst inzichtelijk te krijgen. De doelwaarde / orderwaarde / conversiewaarde is namelijk niet altijd voor de hand liggend. Hierbij dien je inventief te zijn. Lees hier meer over het berekenen van de conversiewaarde.

Vragen of wil je graag sparren over jouw huidige Google Ads inzet? Neem contact met ons op via info@vazquez.nl of 085 401 65 10 en vraag naar onze Marketinglinie.

Wij maken reclame meetbaar

Benieuwd hoe wij dit doen? Vul dan onderstaand formulier in.

Je mag ons natuurlijk ook zelf bellen en of mailen.

085 401 65 10 (Enschede)
020 261 13 17 (Amsterdam)

info@vazquez.nl

Onderweg naar...

Conversiewaarde berekenen