Een converterende landingspagina

Om een converterende landingspagina te maken, moet er een gerichte focus zijn op het einddoel. Dat kan je bereiken met duidelijke teksten en een visueel aantrekkelijk ontwerp, waarbij je de bezoekers duidelijk maakt dat je precies hetgeen biedt wat zij nodig hebben.

Een landingspagina anno 2020

Een landingspagina is al lang niet meer een stuk tekst, schreeuwerige koppen en/of knoppen en een contactformulier. De psychologie achter een converterende landingspagina wordt steeds duidelijker, waardoor wij weer steeds beter weten in te spelen op de bezoeker. Het gaat om een gebalanceerde mix van goede teksten, strategisch ontworpen en geplaatste triggers/call-to-actions en een makkelijk te gebruiken pagina. Tegenwoordig wil iedereen alles “nu meteen” en anders wel zo snel mogelijk. Lappen tekst (“want dat is goed voor de SEO”) en continu moeten klikken werkt niet meer.

We gaan hieronder iets dieper in op waar rekening mee moet worden gehouden, en wat de best practices zijn.

Waar op te letten

Meteen in de eerste paar seconden wil een bezoeker weten wat er wordt aangeboden, en waarom deze pagina interessant is. Hoe communiceer je dit zo snel mogelijk? Door de propositie duidelijk bovenaan te plaatsen. Een bondige samenvatting van 1 of 2 regels is voldoende de interesse van de bezoeker te wekken.

Nu de bezoeker weet wat er ongeveer wordt aangeboden, is het tijd om enigszins de diepte in te gaan en uitgebreider te vertellen over hetgeen wat er wordt aangeboden. Ook hier gelden weer dezelfde regels; bondig en to-the-point, met een visueel element erbij om de aandacht er extra naartoe te trekken. Een duidelijke kop, een samenvattende tekst en een makkelijk te lezen opsommingslijst zijn vaak al genoeg om voldoende informatie te bieden.

Moet er nog meer worden verteld over dat ene unique selling point? Prop niet alles in één lap tekst, maar verdeel het over meerdere onderdelen. Als een bezoeker daadwerkelijk geïnteresseerd is, verandert het standaard gedrag van een pagina simpelweg scannen wel en zal er aandachtig(er) worden gekeken naar de rest van de informatie. Een voorwaarde is natuurlijk wel weer dat alle extra informatie ook weer overzichtelijk wordt weergeven.

Nadat er zoveel informatie is verstrekt en de bezoeker bijna op het punt is om actie te ondernemen, kan het laatste zetje worden gegeven door ervaringen en reviews te plaatsen. Vrijwel iedereen wil voor de aanschaf van een product of dienst weten of het wel écht werkt, en hoe andere mensen het hebben ervaren. Verzamel daarom een handvol lyrische recensies — het liefst met naam (en eventueel een foto), om het geloofwaardiger en betrouwbaarder te laten lijken — en communiceer het naar de buitenwereld!

Wat dan nog rest, is de goed geïnformeerde en bovenal enthousiaste bezoeker actie te laten ondernemen. Dit kan een simpel contactmoment zijn door middel van een formulier, een prijsberekening met een calculator of een reserveringsmodule waarmee een afspraak vrijwel direct wordt gemaakt.

Het einddoel

Uiteindelijk draait alles om dat laatste contactmoment, het moment dat de bezoeker vrijwel volledig overtuigd is en graag nóg meer wil weten, of zelfs al klaar is om definitief actie te ondernemen. Door middel van een duidelijke flow op de pagina met hier en daar tekstuele en/of visuele triggers, wordt de bezoeker naar een punt geleid waar ze makkelijk contact op kunnen nemen.

Ook contactmomenten creëren?

Vazquez heeft ondertussen al een hoop ervaring met converterende landingspagina’s. Wil je ook vaker in contact komen met potentiële klanten? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op en dan helpen we je daarmee!

Wij maken reclame meetbaar

Benieuwd hoe wij dit doen? Vul dan onderstaand formulier in.

Je mag ons natuurlijk ook zelf bellen en of mailen.

085 401 65 10 (Enschede)
020 261 13 17 (Amsterdam)

info@vazquez.nl

Onderweg naar...

Wanneer A/B-testen wel zin hebben!