Jaren geleden werd gezegd dat papier zijn langste tijd heeft gehad. Websites, e-mail en andere digitale ontwikkelingen zouden er voor gaan zorgen dat folders, flyers en brochures niet meer nodig zouden zijn. Maar is dat wel zo? Kan een ondernemer tegenwoordig echt zonder papier? Zijn uw brochures of flyers inderdaad klakkeloos om te zetten in digitale versies en bereiken deze hetzelfde effect bij uw klanten? In dit artikel bekijken we een aantal verschillen tussen drukwerk en digitaal.

Inspelen op actualiteit

Het grote voordeel van een website of e-mail in plaats van drukwerk is natuurlijk de mogelijkheid om snel te reageren. Wanneer een fietsenhandelaar bij plotselinge nachtvorst wil promoten dat hij ook schaatsen slijpt, bestaat de kans dat het alweer dooit zodra de flyer is gedrukt. Resultaat: verspilling van papier, geld en energie, zonder enig effect. Terwijl een tekst op de website aanpassen of het maken van een speciale e-mail binnen een paar uur geregeld kan zijn. Ook op langere termijn geldt dit voordeel: als een product bijvoorbeeld is uitverkocht, haalt u het simpel uit uw assortiment op uw website, terwijl het in uw papieren brochure nog steeds te vinden is.

Technische eisen

Hoewel u op uw website en in uw folder exact dezelfde foto’s kunt laten zien, verschillen de technische eisen voor deze foto nogal. Drukwerk vraagt namelijk om beelden met een hogere resolutie (grotere bestanden die scherper kunnen worden afgedrukt). Dat betekent bijvoorbeeld dat veel foto’s die u van internet haalt niet geschikt zijn voor flyers of brochures. Het kan overigens ook een voordeel zijn dat drukwerk meer details toont. Kleine lettertjes of fijne lijntjes in bijvoorbeeld een logo komen op een beeldscherm soms niet goed over, terwijl drukwerk de kleinste details haarscherp kan afbeelden. Zorg dus altijd dat het beeld aansluit op de eisen.

Locatie van de consument

De keuze voor drukwerk of digitaal heeft ook te maken met de plaats waar uw klant zich bevindt. Mensen die een winkel passeren, bekijken op dat moment niet de website van die winkel. Mensen die een schoonheidsbehandeling krijgen, checken op dat moment niet hun e-mail. Dan is een folder of flyer erg geschikt om een korte boodschap over te brengen én om klanten tegelijkertijd een geheugensteuntje mee te geven waardoor ze later de website bezoeken. Klanten die thuis met de laptop op de bank uw aanbod vergelijken met dat van uw concurrent, zitten op hun beurt niet te wachten op een folder. Misschien hebben ze die door hun NEE/NEE sticker niet eens ontvangen.

Interactie met uw digitale klant

Folders, flyers en brochures worden voornamelijk gemaakt om te lezen en te bekijken, terwijl websites (en andere digitale toepassingen) steeds meer draaien om ‘gebruiken’. Wanneer heeft u voor het laatst een offerteaanvraag gefaxt of een slagzin op de post gedaan? Een groot voordeel van digitaal boven drukwerk is de interactie met klanten. Interactie die verder kan gaan dan het invoeren van een formulier of het versturen van een e-mail. Neem uw klanten bijvoorbeeld mee door uw website, afgestemd op keuzes die zij eerder maakten. Geef bijvoorbeeld uitgebreide productinformatie in een video, die u in een folder niet kwijt kunt. Het is zelfs technisch mogelijk om uw complete website (indeling, tekst, foto’s) af te stemmen op degene die hem bezoekt. Met een papieren flyer zal dit waarschijnlijk nooit gebeuren, maar zoals gezegd; u kunt er perfect mensen mee naar uw website sturen.
Bron: DTG

Meer weten over Vazquez