De aanhouder wint

Hoe Coca-Cola niet afweek van hun offline strategie en zo een pionier werd.

Introductie

Als je de Nederlandse website van Coca-Cola bekijkt, zie je niet een standaard bedrijfswebsite. Er zijn vrijwel geen saaie pagina’s te vinden over het fabrieksproces of een ingrediëntenlijst (vanzelfsprekend, want dat lijstje ligt in een kluis in Atlanta). Coca-Cola heeft voor hun huidige website grondig onderzoek gedaan naar wat de bezoeker graag wil zien, en wat daaruit kwam is achteraf gezien voor dit bedrijf niets nieuws. Blijkbaar hanteerde Coca-Cola ruim 20 jaar geleden al de strategie die ze nu nog steeds gebruiken, zowel online als offline. Alles draait om de ervaring en het gevoel, en dat wordt in leven gehouden door handig in te spelen op de mensen die dit zwarte goedje drinken.

De vroege dagen van het internet

Dat websites zich op interactie en de community focussen, is natuurlijk niet altijd zo geweest. In de begindagen van het internet waren websites niet veel meer dan nieuwe plekken om informatie te geven over eenproduct en/of bedrijf. Toch had Coca-Cola in 1996 al een website waar het meer ging om de bezoeker en de verspreiding van het Coca-Cola-gevoel. In het hoofdmenu stond een informatieve pagina (About the Coca-Cola Company), maar voor de rest stonden erlinkjes naar verschillende fora, plaatjes dieje door kon mailen naar je vrienden/familie en spelletjes die je kon downloaden:


Bezoek de website uit 1996 »

Vier jaar later, een hele lange tijd op het gebied van internet en ontwikkeling, houdt Coca-Cola zich nog steeds aan de hierboven genoemde strategie. De website is volledig Coca-Cola-rood en door de grote hoeveelheid visuele elementen (met name afbeeldingen) wordt het Coca-Cola-gevoel nóg sterker neergezet:

Bezoek de website uit 2000 »

De groei van het internet

In de jaren die volgen wordt het internet steeds groter en belangrijker:langzaam komt de hele wereld online. Dit gaat gepaard met aparte websites per continent, waarmee ze verschillende bevolkingstypen en culture napart kunnen benaderen:

Na een goede 15 jaar gaat opeens de oude, vertrouwde (online) strategie op de schop en de website gaat meer richtingeen standaard, corporate website. Hoewel er visueel nog steeds wordt ingespeeld op het gevoel, is de website een stuk minimalistischer, informatiever en gewoonweg zakelijker. In het hoofdmenu zijn nu pagina’s te vinden over het bedrijf, de producten, de geschiedenis en zelfs de investeerders:


Bezoek de website uit 2010 »

De huidige staat van het internet (en de website)

Na een ongewoon lange periode van vrijwel geen wijzigingen/veranderingen, heeft Coca-Cola voor de laatste versies van hun website geluisterd naar hun bezoekers. Het viel op dat user-generated content héél sterk de voorkeur kreeg boven de saaie stof van een zakelijke website. Na een redesign kreeg de blog van de website een bezoekersboost van 106%, terwijl het aantal bezoekers op de homepagina meer dan vertienvoudigd (1276%) werd.

De huidige staat van het internet(gebruik) zorgde ervoor dat ze met het redesign nog verder in konden spelen op de experience. Gigantische afbeeldingen en video’s kunnen gebruikt worden omdat vrijwel iedereen tegenwoordig snel internet heeft, en social media speelt uiteraard ook een ongekend grote rol in onze levens.

Achteraf gezien kan gezegd worden dat Coca-Cola altijd, op een korte tussenperiode na, heeft vastgehouden aan hun strategie van de algehele ervaring en het gevoel. Dit maakt Coca-Cola een gevalletje van “de aanhouder wint”.

 

Bronnen

Wij maken reclame meetbaar

Benieuwd hoe wij dit doen? Vul dan onderstaand formulier in.

Je mag ons natuurlijk ook zelf bellen en of mailen.

085 401 65 10 (Enschede)
020 261 13 17 (Amsterdam)

info@vazquez.nl

Onderweg naar...

Het succes van ‘Share a Coke’