Wat is de bouncepercentage?

Zodra iemand op jouw website beland zonder een actie uit te voeren (bijvoorbeeld een tweede pagina bezoeken) wordt dit gezien als een bounce. Het bouncepercentage is dus het percentage bezoekers dat geen meetbare actie uitvoer nadat hij op jouw website landt.

Een hoog bouncepercentage

Een hoog of laag bouncepercentage zegt niet altijd alles. Het kan zijn dat men op de pagina direct het antwoord vindt dat men zoekt. Of, een artikel in een aantal minuten doorleest en vervolgens weer vertrekt.

Invloed van paginasnelheid

Een oorzaak van een hoog bouncepercentage kan de laadtijd zijn van de pagina. Een laadtijd van 4 seconden zorgt al voor een toename van 20%-25% bouncepercentage. Optimaliseer je website regelmatig om dit te voorkomen. 

Bouncepercentage controleren

We gaan er vanuit dat jouw website gebruik maakt van Google Analytics of een andere tool om het gedrag op jouw website te meten. Binnen Google Analytics vind je het bouncepercentage op meerdere plekken. Onder gedrag kun je het per pagina bekijken, op het beginscherm zie je het voor de gehele website en bij acquisitie bekijk je het bouncepercentage per verkeersbron.

Is de bouncepercentage een SEO factor?

Er is geen bewijs dat het bouncepercentage een directe ranking factor is. Uiteraard moeten we rekening houden met Google Rankbrain dat vooral de interactie met jouw website in de gaten houdt. Denk hierbij aan de CTR van jouw Google vertoning, het bouncepercentage en de gem. tijd op pagina.

Er is geen direct verband, echter kunnen deze statistieken je wel handvaten geven om jouw website te optimaliseren.

Meer weten over Vazquez